Denne posten handler om utfordringer med digital markedsføring for mindre bedrifter.
Her i firmabloggen til CreoPark, CreoPreik, liker vi webarbeidere å snakke om hverdagsproblemer fra virkeligheten til kundene våre. Spesielt nå som høsten har meldt seg og folk bruker nettet til alt mulig igjen.
Og i den digitale folkeopplysningens navn, og med selgerhatten på, skal vi her ser nærmere på noen felles erfaringer fra mange som har kommet til oss i det siste – og som du kanskje også bør se nærmere på i høst.
Her drar vi fram hele spekteret – noen har helt spesielle digitale utfordringer, mens noen problemer går igjen på felleslista.
Sliter med brukervennlighet
Lite brukervennlige (eller kundevennlige) løsninger, altså nettsteder som ikke funker for brukere eller kunder, er kanskje ett av de største digitale problemene for mange som driver på i den mer folkelige delen av næringslivet.
Og ofte handler det om at organisasjonen din ikke er rigget for å drifte nettløsninger også, så problemet er langt fra bare teknisk.
Hvor mye dette med manglende brukervennlighet kostet i tapte inntekter for den enkelte bedriften er vanskelig å si, men at det har en pris kan vi garantere.
Det er litt av grunnen til at vi har mange ulike løsninger å by på også, i tillegg til at vi har standardiserte løsninger klar til bruk ut av eska (litt selvmotsigende med pakkeløsninger her ja – men om behovet er digitalt visittkort på nett så kan du få det også).
Syv vanligste årsakene til frafall
Og så over til de vanligste årsakene til at brukerne eller kundene dine rømmer nettstedet ditt, i tillegg til at løsningen din er utdatert og dermed lite brukervennlig.
Dette kan vi forsøke å oppsummere i denne listen:
- Feil folk kommer på siden din, du er synlig med feil søkeord
- Ikke universelt utforma, altså i strid med regelverket, og vanskelig å bruke for noen
- Ikke responsiv, altså den tilpasser seg ikke mobil eller nettbrett hvor majoriteten er
- Manglende handlingsdrivere, altså ikke noe der å gjøre – og ingen grunn til å komme tilbake
- Lang lastetid, vi snakker om millisekunder her
- Forvirrende navigasjon, Google og Facebook er i praksis menyen din, så legg til rette for dette
- Utdatert nettside, ofte er gammelt innhold synderen
I tillegg kommer manglende måling, slik at du mister styringsverktøy for digital hygiene og utvikling. Hvordan måler du for eksempel om brukeren har funnet det de lette etter?
Er det for eksempel samsvar mellom forventninger og faktisk opplevelse av innholdet ditt?
Keep it Simple, Kiss, er et annet prinsipp som fremmer positive brukeropplevelser.
Her kan du se på startsida til Google for lett inspirasjon: Hva vil Google at du skal gjøre her? Søke ja.

Mang sitter i på utdaterte løsninger som gjerne inneholder verdifulle data. FOTO: CreoPark
Noen individuelle grunner
Og så er det de grunner som må løses individuelt.
Her er det aller viktigst å slå fast at det er en sammenheng mellom strategien til virksomheten din og nettstedet ditt.
Driver du et bakeri vil nettstedet ha andre funksjoner enn om du klipper håret av folk til vanlig.
Et annen utfordring er at det er ulik kompetanse i organisasjonen din, altså nivået på den digitale modenheten om du vil. Dette verktøyet brukes gjerne av større konsulentbyråer når de skal kartlegge innsatsen sin overfor større organisasjoner som kommuner eller fylker.
Litt om digital markedsføring
I tillegg har jo alle ulike budsjett for digital markedsføring, noe som kan gjøre seg utslag i at siden din mangler personlighet, fargevalget ditt henger ikke sammen med andre deler, logoen mangler og fontene dine er ikke skikkelige. Og så har vi synlighet i sosiale medier (SoMe), stil og tone.
Alt dette merker brukerne eller kundene dine, de som du vil skal bruke de digitale tjenestene dine eller ta til seg innholdet du har laget.
Kort oppsummert handler lite effektive nettsteder om manglende integrering med andre deler av organisasjoner din.
Driver du flyselskap, så bør nettsiden din kunne brukes til å bestille billetter – gjerne i et system som henger sammen med betalingsløsning. Er du rørlegger må jo noen kunne få tak i deg, og helst velge deg framfor andre.
Det er litt på samme måten som at nettsiden din bør være laget, eller designet for å løse noen spesifikke oppgaver, slik at nettløsningen faktisk bidrar til verdiskapningen i butikken din.
Brukeren bestemmer
Driver du skobutikk på nettet er det for eksempel veldig kjekt om brukeren eller kunden (brukeren av løsningen din) får kjøpt seg et par sko, uten at dette er nevneverdig mer komplisert enn å oppsøke en god gammeldags analog skobutikk.
For eksempel kan det hende at bare en promille av de som ser på sko-siden din på nett faktisk ender opp med å legge igjen pengene sine, fordi de fleste aldri fant kassa-apparatet.
Problemet er i tillegg at brukerne dine har skyhøye forventninger til skobutikkens brukervennlighet nett. De kommer surfende fra Google og Facebook, og forventer at nettsiden din skal fungere minst like godt.
Vi som driver med digitale løsninger og sånt har noen år med erfaringer innen feltet, og som mange andre byråer og bedrifter vil vi jo helst dele noen erfaringer til felles beste her.
Men det handler også til sist om at du kan bli en tydelig bestiller også, slik at vi kan lage gode løsninger for alle parter.

Slik vil vi at brukerne og kundene skal ha det etter at de har benyttet løsningen din. FOTO: CreoPark