LUKK

Her er fem vanlige spørsmål om nytt nettsted

Hel ved
FOTO: CreoPark

Greit, det ikke alle spørsmålene og svarene her som er like relevante for deg som jobber i en liten bedrift, men redaksjonen i CreoPreik synes det kan være greit å opplyse folket, sånn i all beskjedenhet, med tanke på forventninger til hva digitale løsninger kan gjøre og koste.

Spørsmål #1: Hvor mye koster en ny nettside?

SVAR: Det kommer an på, og svaret blir som å spørre om hvor mye det koster å male et hus – altså det kommer hvor stort prosjektet ditt er. Men her er saken: Har du en problem som kan eller bør løses digitalt – så bruker vi vår erfaring til å selge deg en løsning og et estimert timetall for dette arbeidet. Vi jobber selvsagt system-uavhengig, det vil si at vi jobber med behovet først så ser vi etter teknologien som passer.

Spørsmål #2: Hvorfor trenger jeg en nettsted?

SVAR: Du trenger et nettsted fordi det aller fleste innbyggerne med mobil eller smartelefon, altså kundene dine, søker og finner informasjon på nett i 2018 (er vel rundt snart 97 prosent av innbyggerne her til lands). Dersom strategien til bedriften din er å være mest mulig usynlig trenger du ikke et nettsted.

Spørsmål #3: Hvorfor trenger jeg en webstrategi?

SVAR: Hvis bedriften din heter Finn, så trenger du ikke en webstrategi. Dersom forretningsideen din er å bake brød for salg eller mekke på biler mot betaling bør du ha en webstrategi og løsing som er tilpasset aktiviteten din. Det er alltid en sammenheng mellom virksomhetens og nettstedets strategi. Her må vi se nærmere på nettstedenes mål og delmål i tillegg til avdekke reelle brukerbehov (altså det kundene dine trenger) og målgrupper. Men en webstrategi funker selvsagt ikke om den ikke er forankret hos de rette folka.

Spørsmål #4: Hvordan avdekker jeg problemer med nettstedet mitt?

SVAR: Det vanligste metodene går ut på å brukerteste deler av nettstedet ditt. Det vi si at vi ser etter om brukeren, altså i mange tilfeller kundene, får gjort det de skal. Det kan gjøres på mange måter, men det bør gjøres jevnlig.

Spørsmål #5: Hvordan finner jeg ut hva brukerne mine vil gjøre på nettstedet mitt?

SVAR: Her er det mange metoder, men det kan for eksempel lønne seg å finne hva folk ringer inn om eller sender e-poster om. Detter er gjerne noe som bør avdekkes før du strekker kjølen på nytt nettsted. Crepark har utviklet et eget tillegg (plug-in) som kan hjelpe deg et stykke på veg.

LES OGSÅ: